SETki inspiracji
Blog Grupy SET
Slider

41. Coaching zespołowy w pytaniach i odpowiedziach cz.2

W ostatnim czasie stworzyliśmy dwa projekty. Mam na myśli Szkolę Coachingu Zespołowego i Zaawansowanej Szkole Trenerów. Nasza Gabrysia – koordynator tych projektów – często dostaje pytania typu: „czym to jest?”, „czym to się różni od…?”, „czy to jest dla mnie?”. Dziś kolejna porcja pytań i odpowiedzi.

 

Pytanie 3 – Jestem trenerem. Czy muszę wiedzieć coś o coachingu? Do czego mogę wykorzystać coaching zespołowy gdy specjalizuje się raczej w szkoleniach niż pracy coachingowej?

 

Zacznę od tego do czego możesz wykorzystać coaching zespołowy. Posiadanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem coachingu zespołowego wcale nie oznacza, że musisz realizować sesje coachingu zespołowego. Umiejętności możesz wykorzystać np. do pracy na procesie grupowym, uatrakcyjnienia własnych szkoleń o dodatkowe techniki i struktury oraz… jako narzędzie wsparcia umiejętności w praktyce. Oczywiście jeżeli chcesz to też możesz prowadzić „koszerne sesje coachingu zespołowego” – nic nie stoi na przeszkodzie.

Techniki wyciągnięte wprost z coachingu zespołowego doskonale sprawdzają się w pracy podczas sytuacji trudnych. Wyobraź sobie, że masz na sali ludzi w konflikcie. Sięgając do technik coachingowych i wykorzystując struktury charakterystyczne dla coachingu zespołowego dużo łatwiej będzie Ci opanować sytuację i przekuć na wartościowe wnioski dla grupy/zespołu.

 

Czego powinieneś się nauczyć aby sprawnie pracować technikami coachingowym z zespołami i grupami? W dużym uproszczeniu są trzy elementy na które w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę:

  1. Podążanie za potrzebami uczestników – większa koncentracja na uczestnikach, ich potrzebach i oczekiwaniach niż na programie szkolenia.
  2. Pętli coachingowej w skład której wchodzą trzy kluczowe umiejętności:
    1. Aktywne słuchanie
    2. Odzwierciedlanie
    3. Zadawanie pytań
  3. Modeli coachingowych. Nie są one może niezbędne choć potrafią nadać kierunek i usprawnić/ułatwić pracę z zespołem. Mam tu na myśli model GROW i model GROUP.

 

O czym powinieneś szczególnie pamiętać?

  • Dyrektywność w coachingu zespołowym nie zawsze jest potrzebna.
  • Partnerska postawa jest szczególnie istotna.
  • To zespół/grupa wypracowują rozwiązania.
  • Aktywne słuchanie, odzwierciedlanie i zadawanie pytań to klucz do sukcesu.

 

 

Pytanie 4 – Jestem menadżerem, czy coaching zespołowy jest mi do czegoś potrzebny?

 

Można powiedzieć, że tak i nie… albo… to zależy…

Jakoś mam przeczucie, że taka odpowiedź nie jest wystarczająca. Więc do czego możesz wykorzystać coaching zespołowy?

  1. Do budowania zespołu. Coaching zespołowy doskonale sprawdza się do szeroko pojętego budowania zespołów. Mam za sobą przynajmniej kilka procesów coachingu zespołowego w branży IT. Mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, że coaching zespołowy układa i porządkuje wiele obszarów i pomaga przeciwdziałać dysfunkcją zespołu – tak na marginesie warto przeczytać: Pięć dysfunkcji pracy zespołowej, Patrick Lencioni.
  2. Do interwencji w sytuacjach trudnych w życiu zespołu – choć częściej tu zatrudnia się coacha zewnętrznego niż angażuje menedżera w tą rolę.
  3. Do podnoszenia efektywności pracowników. Coaching zespołowy jest jedną z wielu metod rozwojowych. Obok szkolenia, warsztatu czy „koszernego coachingu” z powodzeniem może być wykorzystywana do niwelowania luk kompetencyjnych i luk efektowności z naciskiem na te drugie.

 

Luka efektywności – różnica między zadaniami ustalonymi w procesie formułowania celów a wynikami, które mogą być osiągnięte w oparciu o aktualnie realizowaną strategię.
Luka kompetencyjna – różnica pomiędzy poziomami wiedzy, umiejętności i zaangażowania wymaganymi na danym stanowisku, a poziomami zdiagnozowanymi u pracownika.

 

Czego powinieneś się nauczyć myśląc o roli coacha zespołowego?

  • Umiejętności coachingowe i trenerskie – po trochę będzie Ci potrzeba jednego i drugiego.
  • Budowania relacji coachingowej z własnym zespołem
  • Przydatnych struktur, które możesz wykorzystać.

 

O czym powinieneś szczególnie pamiętać?

  • Coaching zespołowy to nie stawianie wymagań.
  • Budowanie współodpowiedzialności to jedno z ważnych zadań.
  • Coaching zespołowy to nie jedno spotkanie a cykl.
  • Różnicy między celami biznesowymi a rozwojowymi.

 

 

Pytanie 5 – Po co organizacji coaching zespołowy?

 

Coaching zespołowy jest młodą dziedziną. Prowadząc spotkania z przedstawicielami HR często wyjaśniam czym jest coaching zespołowy i do czego można go wykorzystać. Popatrz zatem na coaching zespołowy z perspektywy Hrów.

Jeżeli jesteś Trenerem i/lub Coachemi to da ci to argumentację biznesową. Jeżeli reprezentujesz HR to będzie to dla Ciebie dodatkowa informacja ułatwiająca podjęcie decyzji o tym czy wdrażać coaching zespołowy w twojej organizacji.

 

Do czego może być wykorzystywany coaching zespołowy – powtarzając się:

  1. Budowanie zespołów – o tym już pisałem wyżej…
  2. Drugim obszarem są „interwencje” – o tym też pisałem wyżej…
  3. Wsparcie wdrożenia – coaching zespołowy doskonalone sprawdza się jako narzędzie wsparcia wdrożenia umiejętności nabywanych podczas szkoleń. Pamiętam jeden z projektów w którym koncentrowaliśmy się na rozwoju kompetencji trenerskich i jako proces wsparcia wykorzystaliśmy coaching zespołowy i action learning. Sposób pracy na tyle zaraził uczestników projektu, że jeszcze na długo po zakończeniu naszej współpracy organizowali swoje wewnętrzne spotkania coachingowe i action learningiwe.
  4. Podnoszenia efektywności pracowników.

 

Jaką mamy argumentację ze strony biznesu przemawiającą za coachingiem zespołowym?[1]

  1. Wykorzystanie czasu i zasobów – klienci twierdzą, że coaching zespołowy lepiej wykorzystuje czas i zasoby ludzi. Zazwyczaj jest tańszy od coachingu indywidualnego (w przeliczeniu na osobę).
  2. Korzyści skali i wywoływanie zmiany – uczestnicy coachingu zespołowego zaczynają mówić wspólnym językiem, mają te same punkty odniesienia i dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Może to wywrzeć wpływ na zmiany w organizacji.
  3. Zbiorowa mądrość grupy – jedna z największych zalet coachingu zespołowego, która jest możliwość wykorzystania zbiorowej mądrości grupy. W konsekwencji prowadzi to do bardziej innowacyjnych rozwiązań.

 

Argumentacja edukacyjna za coachingiem zespołowym:[2]

  1. Sprzyjanie zmianie – coaching zespołowy pomaga wykorzystać potencjał grupy do wprowadzania zmian. Coaching zespołowy sprzyja również wspieraniu trwałości zmian bo jest metodą wspierania grupy przez dłuższy czas w trakcie przechodzenia przez proces zmiany.
  2. Utrwalanie zdobytej wiedzy – coaching zespołowy, oparty na zasadach refleksji i działania, zachęca klientów do podejmowania stałych działań. Coaching połączony z treningiem w szczególności utrwala zdobytą wiedzę.
  3. Wspieranie efektów uzyskiwanych ze szkoleń – regularne spotkania coachingowe będące kontynuacją szkoleń na zasadzie follow-up.

 

To byłoby na tyle podstawowych pytań i odpowiedzi związanych z coachingiem zespołowym.

 

 

[1] J.J. Britton; Skuteczny Coaching Grupowy; Warszawa 2016
[2] Ibidem
Udostępnij
O autorze: Marcin Szpak
Nade wszystko trener, pasjonat nowych technologii. Niezrównana ciekawość świata i mocny dystans do siebie samego powodują, że Marcin konsekwentnie realizuje własne plany i chętnie dzieli się wszystkim, co mu w tym pomaga, ale też tym, co staje mu na drodze. Pisze o swoich sukcesach i o potknięciach. Żywy przykład na prawdziwość równania: Marzenia (Cel) + Praca (Ciężka) = Osiągnięcia.

Napisz komentarz