W ostatnim czasie stworzyliśmy dwa projekty. Mam na myśli Szkolę Coachingu Zespołowego i Zaawansowanej Szkole Trenerów. Nasza Gabrysia – koordynator tych projektów – często dostaje pytania typu: „czym to jest?”, „czym to się różni od…?”, „czy to jest dla mnie?”. Dziś kolejna porcja pytań i odpowiedzi.
Pytanie 3 – Jestem trenerem. Czy muszę wiedzieć coś o coachingu? Do czego mogę wykorzystać coaching zespołowy gdy specjalizuje się raczej w szkoleniach niż pracy coachingowej?
Zacznę od tego do czego możesz wykorzystać coaching zespołowy. Posiadanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem coachingu zespołowego wcale nie oznacza, że musisz realizować sesje coachingu zespołowego. Umiejętności możesz wykorzystać np. do pracy na procesie grupowym, uatrakcyjnienia własnych szkoleń o dodatkowe techniki i struktury oraz… jako narzędzie wsparcia umiejętności w praktyce. Oczywiście jeżeli chcesz to też możesz prowadzić „koszerne sesje coachingu zespołowego” – nic nie stoi na przeszkodzie.
Techniki wyciągnięte wprost z coachingu zespołowego doskonale sprawdzają się w pracy podczas sytuacji trudnych. Wyobraź sobie, że masz na sali ludzi w konflikcie. Sięgając do technik coachingowych i wykorzystując struktury charakterystyczne dla coachingu zespołowego dużo łatwiej będzie Ci opanować sytuację i przekuć na wartościowe wnioski dla grupy/zespołu.
Czego powinieneś się nauczyć aby sprawnie pracować technikami coachingowym z zespołami i grupami? W dużym uproszczeniu są trzy elementy na które w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę:
- Podążanie za potrzebami uczestników – większa koncentracja na uczestnikach, ich potrzebach i oczekiwaniach niż na programie szkolenia.
- Pętli coachingowej w skład której wchodzą trzy kluczowe umiejętności:
- Aktywne słuchanie
- Odzwierciedlanie
- Zadawanie pytań
- Modeli coachingowych. Nie są one może niezbędne choć potrafią nadać kierunek i usprawnić/ułatwić pracę z zespołem. Mam tu na myśli model GROW i model GROUP.
O czym powinieneś szczególnie pamiętać?
- Dyrektywność w coachingu zespołowym nie zawsze jest potrzebna.
- Partnerska postawa jest szczególnie istotna.
- To zespół/grupa wypracowują rozwiązania.
- Aktywne słuchanie, odzwierciedlanie i zadawanie pytań to klucz do sukcesu.
Pytanie 4 – Jestem menadżerem, czy coaching zespołowy jest mi do czegoś potrzebny?
Można powiedzieć, że tak i nie… albo… to zależy…
Jakoś mam przeczucie, że taka odpowiedź nie jest wystarczająca. Więc do czego możesz wykorzystać coaching zespołowy?
- Do budowania zespołu. Coaching zespołowy doskonale sprawdza się do szeroko pojętego budowania zespołów. Mam za sobą przynajmniej kilka procesów coachingu zespołowego w branży IT. Mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, że coaching zespołowy układa i porządkuje wiele obszarów i pomaga przeciwdziałać dysfunkcją zespołu – tak na marginesie warto przeczytać: Pięć dysfunkcji pracy zespołowej, Patrick Lencioni.
- Do interwencji w sytuacjach trudnych w życiu zespołu – choć częściej tu zatrudnia się coacha zewnętrznego niż angażuje menedżera w tą rolę.
- Do podnoszenia efektywności pracowników. Coaching zespołowy jest jedną z wielu metod rozwojowych. Obok szkolenia, warsztatu czy „koszernego coachingu” z powodzeniem może być wykorzystywana do niwelowania luk kompetencyjnych i luk efektowności z naciskiem na te drugie.
Luka efektywności – różnica między zadaniami ustalonymi w procesie formułowania celów a wynikami, które mogą być osiągnięte w oparciu o aktualnie realizowaną strategię.
Luka kompetencyjna – różnica pomiędzy poziomami wiedzy, umiejętności i zaangażowania wymaganymi na danym stanowisku, a poziomami zdiagnozowanymi u pracownika.
Czego powinieneś się nauczyć myśląc o roli coacha zespołowego?
-
Umiejętności coachingowe i trenerskie – po trochę będzie Ci potrzeba jednego i drugiego.
-
Budowania relacji coachingowej z własnym zespołem
- Przydatnych struktur, które możesz wykorzystać.
O czym powinieneś szczególnie pamiętać?
- Coaching zespołowy to nie stawianie wymagań.
- Budowanie współodpowiedzialności to jedno z ważnych zadań.
- Coaching zespołowy to nie jedno spotkanie a cykl.
- Różnicy między celami biznesowymi a rozwojowymi.
Pytanie 5 – Po co organizacji coaching zespołowy?
Coaching zespołowy jest młodą dziedziną. Prowadząc spotkania z przedstawicielami HR często wyjaśniam czym jest coaching zespołowy i do czego można go wykorzystać. Popatrz zatem na coaching zespołowy z perspektywy Hrów.
Jeżeli jesteś Trenerem i/lub Coachemi to da ci to argumentację biznesową. Jeżeli reprezentujesz HR to będzie to dla Ciebie dodatkowa informacja ułatwiająca podjęcie decyzji o tym czy wdrażać coaching zespołowy w twojej organizacji.
Do czego może być wykorzystywany coaching zespołowy – powtarzając się:
- Budowanie zespołów – o tym już pisałem wyżej…
- Drugim obszarem są „interwencje” – o tym też pisałem wyżej…
- Wsparcie wdrożenia – coaching zespołowy doskonalone sprawdza się jako narzędzie wsparcia wdrożenia umiejętności nabywanych podczas szkoleń. Pamiętam jeden z projektów w którym koncentrowaliśmy się na rozwoju kompetencji trenerskich i jako proces wsparcia wykorzystaliśmy coaching zespołowy i action learning. Sposób pracy na tyle zaraził uczestników projektu, że jeszcze na długo po zakończeniu naszej współpracy organizowali swoje wewnętrzne spotkania coachingowe i action learningiwe.
- Podnoszenia efektywności pracowników.
Jaką mamy argumentację ze strony biznesu przemawiającą za coachingiem zespołowym?[1]
- Wykorzystanie czasu i zasobów – klienci twierdzą, że coaching zespołowy lepiej wykorzystuje czas i zasoby ludzi. Zazwyczaj jest tańszy od coachingu indywidualnego (w przeliczeniu na osobę).
- Korzyści skali i wywoływanie zmiany – uczestnicy coachingu zespołowego zaczynają mówić wspólnym językiem, mają te same punkty odniesienia i dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Może to wywrzeć wpływ na zmiany w organizacji.
- Zbiorowa mądrość grupy – jedna z największych zalet coachingu zespołowego, która jest możliwość wykorzystania zbiorowej mądrości grupy. W konsekwencji prowadzi to do bardziej innowacyjnych rozwiązań.
Argumentacja edukacyjna za coachingiem zespołowym:[2]
- Sprzyjanie zmianie – coaching zespołowy pomaga wykorzystać potencjał grupy do wprowadzania zmian. Coaching zespołowy sprzyja również wspieraniu trwałości zmian bo jest metodą wspierania grupy przez dłuższy czas w trakcie przechodzenia przez proces zmiany.
- Utrwalanie zdobytej wiedzy – coaching zespołowy, oparty na zasadach refleksji i działania, zachęca klientów do podejmowania stałych działań. Coaching połączony z treningiem w szczególności utrwala zdobytą wiedzę.
- Wspieranie efektów uzyskiwanych ze szkoleń – regularne spotkania coachingowe będące kontynuacją szkoleń na zasadzie follow-up.
To byłoby na tyle podstawowych pytań i odpowiedzi związanych z coachingiem zespołowym.