Przegląd w procesie coachingowym.

Przegląd to ważny punkt procesu coachingowego. I tak naprawdę kluczowy, w wydobywaniu „nowego”, czyli tego, co najbardziej pożądane w tej metodzie. Coaching, najprościej mówiąc-jest procesem zmiany klienta, która prowadzi go do wyznaczonego celu w towarzystwie coacha.

Zmiana obejmuje zmianę myślenia, zmianę przekonań, zachowań, emocji, zmianę działania oraz świadome korzystanie ze swojego odkrytego potencjału.

Kluczowe w tej zmianie jest „oglądanie” się za siebie klienta i wyciąganie wniosków.
Te wnioski to nauka o samym sobie (nie tylko), jaką klient nabył w procesie coachingowym.
Rolą coacha jako, strażnika merytorycznego tego procesu jest umożliwiać i organizować klientowi odpowiednie momenty, które pozwolą mu zatrzymać się i wyciągnąć to „nowe o samym sobie”.
I właśnie do tego służy PRZEGLĄD.
Coach proponuje klientowi przegląd wydarzeń, refleksji, wniosków już na drugiej sesji. Wykorzystywać może do tego na przykład model REGROW. (REVIEW, EVALUATION, GROW). Na tym etapie pomiędzy sesjami najwięcej się wydarza w procesie. Klient najwięcej pracuje. Sesje to takie „iskierki” zapalające tę właściwą pracę coachee. Klient wraca na drugą i kolejną sesję z nowymi odkryciami, obserwacjami, refleksjami i wnioskami. Na etapie przeglądu warto więc „poukładać” to wszystko, spojrzeć z „lotu ptaka” i wydobyć to, co najcenniejsze w dalszej drodze do celu. Dlatego zaraz po przeglądzie powinna pojawić się ocena.

Czego nowego nauczyłeś się kliencie? Co Cię zaskoczyło? Co nowego dowiedziałeś się o sobie?
Co nowego odkryłeś? Jak to wykorzystasz w dalszych krokach? Co jest najcenniejsze z tych wniosków w Twojej dalszej drodze? Jaki jest najważniejszy wniosek na tym etapie?

Przegląd to narzędzie z jakiego coach powinien korzystać również w trakcie sesji. Warto w połowie sesji zapytać klienta: W jaki sposób to, co robimy przybliża Cię do realizacji Twojego celu na sesję? Które elementy Cię przybliżają, które oddalają?
W procesach coachingu zespołowego również zaczynamy kolejną sesję od przejrzenia wydarzeń, analizy wdrożenia zadań, jakie miały miejsce pomiędzy sesjami. Wszystko na tym etapie, odbywa się tak samo jak w przypadku coachingu indywidualnego.
W połowie procesu warto robić przegląd procesu aby sprawdzić kierunek, w jakim klient zmierza z celami jakie zakontraktowaliśmy na początku procesu.
Przegląd służy poukładaniu „nowego”. Na tym etapie warto rozliczać zadania domowe, warto świętować razem z klientem jego sukcesy, doceniać klienta za osiągnięcia. To rola coacha właśnie na tym etapie. Pamiętajmy jednak aby przegląd nie zajmował nam połowy czasu sesji. To częsty błąd jaki popełniają „młodzi” coachowie.
Przegląd to ważny moment w procesie. Regularne przeglądy pomagają coachee w drodze do celu. Jeśli chcesz być użytecznym coachem dla swojego klienta nie zapominaj proszę o przeglądach na początku sesji, w połowie sesji i w połowie procesu.

Powodzenia Drogi Coachu! 🙂

Udostępnij
O autorze: Aneta Jurewicz
Jej drugie imię to intuicja:) Jest pasjonatką coachingu. Próbuje zarazić tą pasją swoich klientów i studentów. Otwarta i uśmiechnięta. Pozytywnie nakręcona na ludzi. Jak sama mówi: Kocha ludzi i nie wyobraża sobie bez nich życia. Jej ogromną pasją są góry a zwłaszcza Tatry. Nieustannie czyta książki o wspinaczach i ich wyprawach. Jest uzależniona od treningów. Trenuje Ju Jitsu, Jogę, obecnie zafascynowana Fitness Trampolinami.

Napisz komentarz