SETki inspiracji
Blog Grupy SET
Slider

28. Clean coaching?

Clean Coaching oparty jest na Clean Language.

David Grove odsłuchując sesje słynnych terapeutów, takich jak Virginia Satir czy Carl Rogers zauważył subtelne zmiany sensu wypowiedzi i sposobu myślenia pacjentów, podczas stosowania parafraz przez terapeutów.

Szukając sposobu jak uniknąć „zniekształceń” narzuconych przez „mapy” terapeutów i zachować pełny zapis doświadczenia pacjenta, stworzył Clean Language.

Clean Language to kilka bardzo prostych pytań o specyficznej składni oraz oryginalny sposób parafrazowania wypowiedzi klienta.

Ponieważ pytania Davida Grove nie zawierają żadnych sugestii, zostały nazwane „czystym językiem” –  Clean Language.

Na Clean Language składają się trzy elementy:

  • Charakterystyka wokalna
  • Specyficzna składnia
  • Zestaw pytań.

9 podstawowych pytań Clean Language:

  • I czy jest coś jeszcze o tym…?
  • I jakiego rodzaju….?
  • I gdzie jest…. ?
  • I gdzie mniej więcej to jest…?
  • I co się dzieje potem?
  • I wtedy co następuje?
  • I co się dzieje tuż przedtem…?
  • I skąd się bierze…?I skąd pochodzi…?
  • I to… jest jak co?

Clean Coaching wykorzystuje Clean Language. Podczas sesji Clean Coachingu klienci odwołują się do metafory aby opisać swoje stany. Podczas pracy z metaforą pojawiają się nieoczekiwane informacje, co w efekcie prowadzi do głębokich zmian klienta. Coach nie stara się wpływać na model świata klienta, dzięki czemu klient zagłębia się we własne schematy a zmiany pojawiają się jako naturalne rozwiązania w ramach własnego systemu.

Celem Clean Language, od samego początku procesu jest pozwolić informacjom, aby pojawiły się w świadomości klienta drogą poznawania własnego sposobu kodowania rzeczywistości i tworzenia metafor.

Clean Coaching połączył ze sobą prace Davida Grove’a, które zostały nazwane EMERGENT KNOWLEDGE.

Narzędzia Clean chronią od narzucania własnych metafor i w efekcie prowadzą do zmian w metaforach klienta. Coach ogranicza swoją rolę w relacji do minimum. Stosuje pytania Clean i wierzy, że klient jest ekspertem w swoim świecie. Wierzy, że klient znajdzie swoje sposoby rozwiązania wyzwań w odpowiednim dla siebie czasie.

Największą zaletą Clean Coaching jest to, że klient stale uświadamia sobie przebieg własnych procesów wewnętrznych i staje się obserwatorem schematów w swoich zachowaniach. I kiedy zaczyna zauważać związki między schematami symbolicznymi i swoim życiem codziennym, pozwala mu to oderwać się od starych obciążeń i podążać do nowych perspektyw i odkryć.

Kiedy odsłuchuję sesje coachingowe moich mentee, zauważam, jak coachowie podczas dokonywania podsumowań, zmieniają język klienta.

Często słyszę jak coachowie wymyślają swoje nazwy i parafrazują zmieniając sens wypowiedzi klienta, zmieniając tym samym kierunek myślenia klienta. Zniekształcają pierwotny obraz. Clean Language wyklucza te błędy. Coach posługuje się tylko i wyłącznie językiem klienta. W trakcie całej sesji używa tylko jego słów.

Warto zgłębić tę metodę, aby być jeszcze lepszym coachem dla swoich klientów :)

 

 

Więcej o clean coachingu pisze autor Bogena Pieskiewicz na www.cleancoaching.pl.

Udostępnij
O autorze: Aneta Jurewicz
Jej drugie imię to intuicja:) Jest pasjonatką coachingu. Próbuje zarazić tą pasją swoich klientów i studentów. Otwarta i uśmiechnięta. Pozytywnie nakręcona na ludzi. Jak sama mówi: Kocha ludzi i nie wyobraża sobie bez nich życia. Jej ogromną pasją są góry a zwłaszcza Tatry. Nieustannie czyta książki o wspinaczach i ich wyprawach. Jest uzależniona od treningów. Trenuje Ju Jitsu, Jogę, obecnie zafascynowana Fitness Trampolinami.

Napisz komentarz