Ostatnio na naszym blogu Gabrysia pisała o celach noworocznych. Akurat tak się złożyło, że zaraz po przeczytaniu tekstu Gabrysi zabierałem się za przygotowanie do szkolenia w Szkole Coachów Biznesu Grupy SET®. Chyba lektura artykułu o celach przykuła moją uwagę do jednej części szkolenia. Mianowicie do modułu poświęconego pracy z celami klienta. I tak w mojej głowie krążą myśli związane z tym jak Ty Coachu pracujesz z klientami nad ich celami?
Z racji tego, że lubię pracować z wykorzystaniem wszelkich metod myślenia kreatywnego i wizualnego to pomyślałem sobie, że podzielę się z Wami jedną z metod tj. „Mapą celów i marzeń”.
Mapa marzeń i celów jest narzędziem, które porządkuje i uwidacznia cele klienta. Jest to narzędzie, które powstało pod wpływem inspiracji płynącej z książki Sekret Rohny Byrne. W tejże książce narzędzie zostało nazwane Tablicą Wizji. [1]
Narzędzie, jakim jest Mapa Celów opiera się na wizualizacji. Najpierw tworzymy obrazy w naszej głowie, a następnie przenosimy to, co sobie wyobraziliśmy na papier. Samo narzędzie jest skuteczne i angażuje klienta w pracę nad własnymi celami.
Do stworzenia Mapy celów można wykorzystać: wycinki gazet, kolorowe pastele, różne napisy
i ilustracje, które symbolicznie będą przedstawiały to, do czego dąży nasz klient. Dodatkowo będziesz potrzebował dużej kartki np. z flipcharta, klej lub taśmę klejącą, hasła, napisy, kolorowe gazety, pastele, nożyczki.
Kiedy klient wybiera rysunki i wycinki gazet do swojej mapy, koncentruje się na nich, porządkuje marzenia. Koncentruje się na celach, wizualizuje marzenia i to właśnie uruchamia oczekiwane zmiany.
Jak technicznie przejść prze tworzenie Mapy Celów[2]:
- Przygotuj dla swojego klienta niezbędne materiały, o których pisze wyżej.
- Na środku kartki powinien pojawić się jeden z następujących elementów:
- Zdjęcie twarzy klienta lub całej sylwetki
- Symbol, który klient sam stworzy.
- Od zdjęcia lub symbolu rysujemy strzałki i wpisujemy obszary naszego życia:
- Kariera
- Rodzina
- Zdrowie
- Hobby
- Itd…
- W każdym określonym strzałkami obszarów naklejamy wybrane przez siebie hasła, obrazy, symbole itp.
Stworzenie mapy celów można zaproponować klientowi na samym początku procesu coachingowego podczas jednej z pierwszych sesji, kiedy skupiamy się nad celami na proces i nad tym, czego klient oczekuje od coachingu. Dzięki temu kolejne sesje możemy poświęcić na pracę nad sposobami urzeczywistnienia marzeń i celów, jakie postawił sobie klient.
Mapę Celów można również modyfikować na wiele sposobów np.
- Mapa „Ja dzisiaj”, – w której klient zbiera dostępne zasoby Fizyczne, Intelektualne, Społeczne, Emocjonalne, Osiągnięcia, Znane modele/techniki, Certyfikaty itp.. Dzięki temu mapa staje się pomocna na etapie analizowania rzeczywistości i dostępnych zasobów.
Ciekaw jestem, jakie macie inne pomysły na wykorzystacie wszelkiego rodzaju „Map” w pracy z klientami.