Clean coaching?

Clean Coaching oparty jest na Clean Language.

David Grove odsłuchując sesje słynnych terapeutów, takich jak Virginia Satir czy Carl Rogers zauważył subtelne zmiany sensu wypowiedzi i sposobu myślenia pacjentów, podczas stosowania parafraz przez terapeutów.

Szukając sposobu jak uniknąć „zniekształceń” narzuconych przez „mapy” terapeutów i zachować pełny zapis doświadczenia pacjenta, stworzył Clean Language.

Clean Language to kilka bardzo prostych pytań o specyficznej składni oraz oryginalny sposób parafrazowania wypowiedzi klienta.

Ponieważ pytania Davida Grove nie zawierają żadnych sugestii, zostały nazwane „czystym językiem” –  Clean Language.

Na Clean Language składają się trzy elementy:

  • Charakterystyka wokalna
  • Specyficzna składnia
  • Zestaw pytań.

9 podstawowych pytań Clean Language:

  • I czy jest coś jeszcze o tym…?
  • I jakiego rodzaju….?
  • I gdzie jest…. ?
  • I gdzie mniej więcej to jest…?
  • I co się dzieje potem?
  • I wtedy co następuje?
  • I co się dzieje tuż przedtem…?
  • I skąd się bierze…?I skąd pochodzi…?
  • I to… jest jak co?

Clean Coaching wykorzystuje Clean Language. Podczas sesji Clean Coachingu klienci odwołują się do metafory aby opisać swoje stany. Podczas pracy z metaforą pojawiają się nieoczekiwane informacje, co w efekcie prowadzi do głębokich zmian klienta. Coach nie stara się wpływać na model świata klienta, dzięki czemu klient zagłębia się we własne schematy a zmiany pojawiają się jako naturalne rozwiązania w ramach własnego systemu.

Celem Clean Language, od samego początku procesu jest pozwolić informacjom, aby pojawiły się w świadomości klienta drogą poznawania własnego sposobu kodowania rzeczywistości i tworzenia metafor.

Clean Coaching połączył ze sobą prace Davida Grove’a, które zostały nazwane EMERGENT KNOWLEDGE.

Narzędzia Clean chronią od narzucania własnych metafor i w efekcie prowadzą do zmian w metaforach klienta. Coach ogranicza swoją rolę w relacji do minimum. Stosuje pytania Clean i wierzy, że klient jest ekspertem w swoim świecie. Wierzy, że klient znajdzie swoje sposoby rozwiązania wyzwań w odpowiednim dla siebie czasie.

Największą zaletą Clean Coaching jest to, że klient stale uświadamia sobie przebieg własnych procesów wewnętrznych i staje się obserwatorem schematów w swoich zachowaniach. I kiedy zaczyna zauważać związki między schematami symbolicznymi i swoim życiem codziennym, pozwala mu to oderwać się od starych obciążeń i podążać do nowych perspektyw i odkryć.

Kiedy odsłuchuję sesje coachingowe moich mentee, zauważam, jak coachowie podczas dokonywania podsumowań, zmieniają język klienta.

Często słyszę jak coachowie wymyślają swoje nazwy i parafrazują zmieniając sens wypowiedzi klienta, zmieniając tym samym kierunek myślenia klienta. Zniekształcają pierwotny obraz. Clean Language wyklucza te błędy. Coach posługuje się tylko i wyłącznie językiem klienta. W trakcie całej sesji używa tylko jego słów.

Warto zgłębić tę metodę, aby być jeszcze lepszym coachem dla swoich klientów :)

 

 

Więcej o clean coachingu pisze autor Bogena Pieskiewicz na www.cleancoaching.pl.

Udostępnij
O autorze: Aneta Jurewicz
Jej drugie imię to intuicja:) Jest pasjonatką coachingu. Próbuje zarazić tą pasją swoich klientów i studentów. Otwarta i uśmiechnięta. Pozytywnie nakręcona na ludzi. Jak sama mówi: Kocha ludzi i nie wyobraża sobie bez nich życia. Jej ogromną pasją są góry a zwłaszcza Tatry. Nieustannie czyta książki o wspinaczach i ich wyprawach. Jest uzależniona od treningów. Trenuje Ju Jitsu, Jogę, obecnie zafascynowana Fitness Trampolinami.