Które pytania są mocne? Skąd mam wiedzieć jakie pytania są mocne? Jak nauczyć się zadawania mocnych pytań? Co sprawia, że pytanie nabiera mocy? Takie pytania zadaje sobie większość młodych coachów.
Mocne pytania to te, po których klient milknie. Cisza w coachingu-kolejny dylemat młodych coachów…jeśli milczy to znaczy, że co? O matko on nic nie mówi!- to zadam kolejne pytanie.
NIE!!!! jeśli klient milczy to znaczy, że dostał mocne pytanie, że odpowiedz na nie nie jest dla niego oczywista, że musi poszukać w sobie odpowiedzi…
Wyobraźmy sobie, że pytania to wskazówki kompasu. Zadawanie mocnego pytania jest wysyłaniem klienta w określone miejsce przeznaczenia…jest wskazaniem kierunku poszukiwań, podczas których może on dokonać różnych odkryć i napotkać wiele tajemnic. Rolą coacha jest zabieranie klienta m.in. poprzez mocne pytania, w miejsca, w których jeszcze nigdy nie był. Mocne pytania doprowadzają do wglądów. Zapraszają klientów aby spojrzeli w głąb siebie. Moce pytania to pytania poszerzające horyzonty, otwierające przed nim nowe przestrzenie. Mocne pytania często blokują klientom utarte drogi, po których na co dzień się poruszają i dlatego zdarza się, że po ich usłyszeniu milkną, jakby nagle się zatrzymali.
Cisza może być właśnie odkryciem dla twojego klienta, głęboką refleksją.
Mocne pytania zadasz jeśli będziesz słuchał całym sobą…I będziesz cierpliwy.
Aby stosować pytania, które silnie oddziaływują coach musi być gotów wtrącać się i przerywać! Przerywanie jest kolejnym dylematem młodego coacha, szczególnie wtedy kiedy dzieje się w sesji coś, co wymaga odzwierciedlenia.
Większość moich studentów ma w tym momencie wątpliwości.
Dobry coach potrafi odważnie przerywać swojemu klientowi, szczególnie gdy ten się rozgaduje. Pamiętajcie o tym, że sesja ma być „gęsta” ma dotykać sedna w wyzwaniu. Ma być efektywna. Przerywamy wówczas kiedy posuwamy się wzdłuż tunelu a nie w głąb.
Przerywamy jeśli w procesie dzieje się coś co wymaga odzwierciedlenia.
Mniej doświadczeni coachowie pytają w sesji o fakty-jakby chcieli pozyskać więcej informacji od klienta-o istocie jego wyzwania, okolicznościach, powodach, przyczynach. One nie służą klientowi, raczej coachowi. Klient nie odkrywa nic nowego. To jest marnowanie czasu. Nie musisz wszystkiego wiedzieć aby być pomocnym dla swojego klienta, raczej pytaj o wnioski o ukryte znaczenie.
Pytania mocne to zazwyczaj te, które poszerzają tunel klienta, pozwalają mu nauczyć się „nowego”.
Najlepsze pytania są krótkie, otwarte i z tego co usłyszymy…im pytania prostsze i krótsze tym lepiej oddziaływują.
Unikajmy pytania dlaczego.
Powodzenia Młody Coachu :)